Q&A

Organizace na hradě

Naše mateřská škola má stanovenou kapacitu dětí, kterou nesmí překročit. Zpravidla se v jedné třídě nachází 24 až 26 dětí, přičemž záleží na aktuálním celkovém naplnění školy.

Pokud je v některé třídě zařazeno dítě s podpůrným opatřením, snižuje se celkový počet dětí ve třídě zpravidla o 2 až 4 místa – podle míry potřebné podpory. To znamená, že kapacita není vždy zcela naplněna, abychom mohli zajistit individuální péči a klidnější prostředí pro všechny děti.

Organizace na hradě

Děti rozdělujeme zpravidla podle věku. Toto rozdělení se nám dlouhodobě osvědčilo – je přínosné nejen pro děti samotné, ale i pro paní učitelky a vlastně i pro rodiče.

Proč věkové rozdělení preferujeme?

  • Děti mají kamarády ve stejné vývojové fázi – snáze se domluví, mají podobné potřeby, zájmy i tempo učení a hry.
  • Paní učitelky mohou lépe připravit program – plánování činností je jednodušší a efektivnější než v heterogenní skupině, kde je třeba současně naplňovat potřeby dvou až tří věkových rovin.
  • Věkově smíšené třídy jsou náročné a zkušená učitelka je samozřejmě zvládne – ale když tomu nemusíme čelit, je efektivnější jít cestou, která přináší větší klid a radost všem.

Co se může stát ve věkově smíšené třídě?

  • Mladší děti někdy spoléhají na starší a využívají jejich ochotu – což vede k tomu, že starší děti nebudují své vlastní dovednosti, ale věnují energii péči o mladší.
  • Starší děti tak nemají prostor k rozvoji samostatnosti nebo soutěživosti a může to brzdit jejich přirozený růst.
  • Mladší děti se v kolektivu starších vrstevníků učí pomaleji sebeobsluze, protože využívají starších kamarádů a nechají se „opečovávat“

Ale co když se třídy musí výjimečně doplnit, když věková skupina dětí nenaplní počet?

Ano, někdy dojde k tomu, že počet dětí v dané věkové kategorii není takový, abychom mohli třídy rozdělit ideálně. V takových případech pečlivě zvažujeme připravenost dětí, konzultujeme situaci s rodiči a do starších tříd zařazujeme děti, které jsou zralé, samostatné a zvládnou dané nároky pro vyšší ročník

A co sociální kontakty mezi různými věky?

Naše škola i tyto sociální kontakty podporuje. Děti se pravidelně potkávají během ranního příchodu, v odpoledních hodinách, při pobytu venku i při společných akcích. Mladší děti mají možnost vzhlížet ke starším, starší si mohou zkusit roli opatrovníka – ale v bezpečných a vyvážených podmínkách.

Organizace na hradě

V každé třídě působí dvě paní učitelky, které se ve službě střídají tak, aby pokryly celodenní provoz třídy od ranních až po odpolední hodiny. Dvě paní učitelky se setkávají především v době dopoledního pobytu venku, aby byla zajištěna především bezpečnost dětí a dále i možnost větších aktivit pro pobyt venku (delší vycházky do okolí, použití hromadné dopravy, složitější akce pro děti…)

Třídní učitelky se pravidelně domlouvají na plánu činností i výchovně vzdělávací práci, aby byla zachována kontinuita a děti měly pocit jistoty a bezpečí.

Odpolední provoz (po 16. hodině) je u většiny tříd zajištěn slučováním dětí, a to z důvodu efektivního využití personálních kapacit a přirozeného úbytku dětí v pozdních hodinách.

Díky tomu, že jsou paní učitelky ve dvojici, mohou se lépe střídat při přípravě programu, věnovat se individuálně dětem a být si navzájem oporou.

Bonusová poznámka pro zvídavé:

Občas se stane, že někdo z pedagogického týmu onemocní, účastní se školení nebo čerpá dovolenou – v těchto případech nastupují zástupy, které zajišťují paní učitelky z jiných tříd nebo zkušené externistky, které školka pravidelně využívá.

Pravidla hradu

Většinu plateb ve školce tvoří úplata za předškolní vzdělávání a stravné. Rodiče obdrží přesné informace o výši plateb na začátku školního roku nebo při nástupu dítěte.

1) Úplata za předškolní vzdělávání:

Výši úplaty stanovuje MČ Praha 5. Platí se měsíčně, a to za každé dítě, které není posledním rokem předškolák.

  • Předškoláci mají docházku bezúplatnou, tedy školné neplatí.
  • V případě odkladu školní docházky, má dítě docházku také zdarma.

2) Stravné:

Platí se za každý den, kdy je dítě ve školce přítomné. Stravné zahrnuje dopolední svačinu, oběd a odpolední svačinu. Cena se odvíjí od věku dítěte (1. skupina – 2,5–6 let a 2. skupina 6–7 let) a je rodičům sdělována na začátku školního roku.

  • Odhlašování obědů neprobíhá. Škola má nastavený příchod dětí do 8,00 hodin. V případě, že dítě není v 8,00 hodin ve školce je automaticky ze stravného odhlášeno.

3) Ostatní poplatky – klub rodičů a přátel školy:

V rámci mateřské školy funguje Klub rodičů, který slouží k zajištění nadstandardních aktivit a pomůcek pro děti. Členský příspěvek je každoročně schvalován na úvodní třídní schůzce.

Z příspěvku se hradí například:

  • akce školy – divadla, kina, kulturní a vzdělávací představení, výlety, vzdělávací programy…
  • pomůcky na akce – pohádkový les, jarmarky, besídky, pořady školy a projekty…
  • výtvarné potřeby (nad rámec běžného materiálu – např. speciální barvy, fixy, modelovací hmoty)
  • pomůcky pro tvoření, výzdobu a tematické projekty
  • hygienické potřeby (návleky, vlhčené ubrousky, papírové kapesníky,…)
  • drobné odměny a dárky (např. Mikuláš, Den dětí, narozeninové dárečky)
  • výzdoba školy a tematické dekorace
  • příspěvek na saunovaní dětí ve školce, seznamování se s angličtinou a zdravé pískání (energie, materiál, odměny…)
  • malý příspěvek na školkové výlety nebo dárky na rozloučení s předškoláky.

Klub rodičů funguje transparentně, s přehledem o hospodaření, a rodiče mají možnost kdykoliv nahlédnout, na co byly prostředky využity. Přispět je možné kdykoli v průběhu školního roku i nad stanovenou částku.

Pravidla hradu

Ne, běžné děti (nepředškoláci) do školky omlouvat nemusíte.

Naše školka má nastavený příchod dětí do 8:00 hod. Tento systém je velmi výhodný – v případě, že dítě ráno nedorazí, automaticky se bere jako omluvené.

Díky tomu se rodič nemusí stresovat s ranním voláním – a naopak se může plně věnovat svému dítěti, které je například nemocné.

Je ale velmi vítané, když rodič školku informuje o delší nepřítomnosti, případně nahlásí, s čím dítě stoná – a to zejména v případě infekčního onemocnění. Díky této informaci můžeme včas informovat ostatní rodiče a případně přijmout hygienická opatření.

Děti v posledním ročníku MŠ (předškoláci) – POZOR, tady platí jiná pravidla:

  • Docházka je povinná a dítě je nutné omlouvat každý den nepřítomnosti.
  • Omluvu můžete provést telefonicky nebo e-mailem – ideálně ráno, případně v polední pauze.
  • Paní učitelka zapíše omluvu do Omluvného listu, který později podepíšete.
  • Pokud je dítě nemocné déle než 5 dní, není nutné hned první den volat – stačí se domluvit později a vše doplnit zpětně.
  • V případě delší absence je důležité, aby dítě splnilo potřebný počet hodin povinné docházky (v praxi se jedná o minimálně 4 hodiny denně, 5 dní v týdnu). Pokud by dlouhodobě chybělo, je možné, že bude muset dohánět zameškané učivo, případně přezkoušení ze znalostí, které spadají do rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání.

Přestože jsme v tomto směru vstřícní a chápaví, potřebujeme mít přehled, abychom mohli zajistit vše, co dítě pro splnění povinné docházky potřebuje.

Pravidla hradu

Naše mateřská škola stanovila příchody dětí do 8:00 hodin na základě mnohaletých zkušeností a doporučení České školní inspekce. Tento časový rámec má několik důležitých důvodů, které vycházejí z potřeb dětí i provozních pravidel školy:

1. Volná hra – čas pro přátelství, svobody a pohody:

Od ranního otevření školy do cca 8:30 probíhá nejdůležitější část dne z hlediska dětského sociálního vývoje – volná hra. Děti si vybírají hračky, navazují kontakty s kamarády, učí se domlouvat, řešit drobné konflikty a samostatně se rozhodovat. Tento čas je zásadní pro rozvoj sociálních a emočních kompetencí, které nelze dohnat během řízených činností. Když děti přicházejí až po 8. hodině, přicházejí o tento klidný a důležitý začátek dne. U dospělých se tomuto času říká ranní káva a pokec s kolegy.

2. Částečně řízená činnost začíná už od 8:30:

Z provozních důvodů (např. stravování ve školní jídelně) musí v naší školce začít dopolední činnosti včas. Od 8:30 už začíná tzv. řízená činnost – tedy vzdělávací aktivity, které jsou plánované podle školního vzdělávacího programu a které dětem pomáhají rozvíjet se v oblasti poznávání, řeči, pohybu, tvořivosti i vztahů. Děti, které přicházejí pozdě, narušují průběh těchto činností – paní učitelky se musí od dětí odpoutat, vítat nově příchozí, komunikovat s rodiči, a tím se oslabuje atmosféra soustředění a bezpečí. Každé dítě si zaslouží, aby se mu paní učitelka mohla plně věnovat – a to je možné jen tehdy, když jsou děti včas ve třídě.

3. Sportovní činnosti a ranní rozcvička:

Do 8:30 probíhá i ranní pohybová aktivita – jednoduché cvičení, které děti probudí, podpoří jejich zdravý vývoj a připraví je na dopolední činnosti. Pozdní příchody tuto aktivitu často narušují – děti přicházejí do třídy v době, kdy už cvičení probíhá, což je zbytečně stresuje i zdržuje ostatní.

4. Stravování a plynulost provozu:

Pozdní příchody narušují i ranní stravování. Děti se připravují na svačinu, zatímco jiní ještě přicházejí – vzniká zmatek a narušuje se dětské soustředění a rytmus dne. Ranní klidná atmosféra je pro děti důležitá. Stejně důležité je i klidné stravování a čas na pobyt u jídla v klidné a nerušené atmosféře.

5. Bezpečnost dětí:

Od 8:00 se školní budova uzamyká a vstup do ní je řízen prostřednictvím elektronického systému (např. čipem, kódem). Díky tomu můžeme zajistit, že se po škole nepohybují nepovolané osoby a že se paní učitelky mohou plně věnovat dětem. Pokud by rodiče přicházeli v průběhu dopoledne, narušovalo by to nejen bezpečnost, ale i samotný vzdělávací proces.

6. Příprava na školu – režim jako v první třídě:

Děti si pozvolna zvykají na školní režim. Na základní škole výuka začíná v 8:00 a právě nejdůležitější předměty, jako je český jazyk nebo matematika, se často učí hned první hodinu. Včasný příchod do školky tak dětem pomáhá nastavit si zdravý denní rytmus a návyky, které jim později usnadní přechod do základní školy.

Závěrem – stanovení příchodu do 8:00 není „nařízení proti rodičům“, ale opatření v zájmu dětí. V praxi se nám osvědčilo – děti jsou spokojenější, den probíhá klidněji a všem se lépe spolupracuje.

Zdraví a hygiena na hradě

V naší mateřské škole dbáme především na zdraví a pohodu všech dětí. Z tohoto důvodu je důležité, aby dítě, které přichází do školky, bylo zdravé – tedy bez známek akutního onemocnění, teploty, kašle, rýmy, zvracení apod.

1. Ochrana ostatních dětí i personálu:

Děti tráví čas ve společném kolektivu, kde se nemoc rychle šíří. Nachlazení, virózy i jiné infekce se přenášejí kapénkami – a i když se snažíme o důslednou hygienu, nelze nákazu zcela zabránit. Pokud do školky přijde nemocné dítě, může ohrozit i jiné děti, včetně těch, které mají sníženou imunitu nebo chronické onemocnění.

2. Nemocné dítě potřebuje klid:

Mateřská škola není zdravotnické zařízení a nemůže zajistit individuální péči pro nemocné dítě. Program dne zahrnuje pohybové a vzdělávací činnosti, které jsou pro nemocné dítě náročné nebo dokonce nevhodné. Ve školce není klid na odpočinek, nemocné dítě se necítí dobře a jeho stav se může zhoršovat.

3. Výchovně-vzdělávací činnosti vyžadují aktivní zapojení:

Program školky je postaven na aktivním zapojení dětí – ať už jde o hru, pohyb, tvoření nebo učení se v kolektivu. Nemocné dítě se nemůže plnohodnotně zapojit, a naopak činnost ostatních narušuje.

4. Povinnost rodičů:

Rodič má podle školního řádu povinnost přivádět dítě do školky zdravé a schopné účasti na programu. Pokud má dítě příznaky onemocnění, měl by o tom rodič informovat učitelku a neprodleně konzultovat lékaře. Zamlčení zdravotního stavu může být považováno za porušení školního řádu.

Život na hradě

Pokud má paní učitelka podezření, že dítě není zdravé (například je bledé, unavené, plačtivé, má teplotu, rýmu, vyrážku, kašel), kontaktuje rodiče s prosbou, aby si dítě co nejdříve vyzvedl a zajistil mu lékařskou péči. Školka není oprávněna stanovovat diagnózu – ale v zájmu dítěte a jeho pohody se snaží jednat co nejzodpovědněji. Rodič je povinen na vyzvání paní učitelky reagovat, předávat škole aktuální telefon na kterém je přítomen a vyzvednout si v co nejkratší době dítě v mateřské škole.

Život na hradě

Doporučené oblečení do mateřské školy

Vzdělávání na hradě

Ano, budete. Třídní učitelé se snaží vždy na začátku měsíce zveřejnit na nástěnce tématické bloky, kterým se budou s dětmi věnovat. Naleznete tam i stručnou charakteristiku tématu a přehled činností, které budou během daného týdne nebo měsíce probíhat.

Například:

Od 1. do 5. března se děti věnují tematickému bloku „Doprava na Hradě “. V tomto období budou děti poznávat různé dopravní prostředky, osvojovat si pravidla bezpečnosti, rozvíjet slovní zásobu i fantazii. Pedagogové přizpůsobují činnosti věku dětí a zapojují všechny vzdělávací oblasti – pohybové, výtvarné, jazykové, poznávací i sociální.

Po ukončení tematického bloku probíhá v každé třídě hodnocení, zda děti téma zvládly – a následně se přechází na další blok, např. „Vesmír“. Tato témata poznáte i podle dětských výtvarných prací, které pravidelně obměňujeme na nástěnkách.

Pokud jste zaregistrováni do uzavřené sekce pro rodiče na webových stránkách školy, naleznete tam další informace – paní učitelky zde pravidelně sdílí přehled činností a zpětnou vazbu o tom, co se během měsíce děti naučily a zažily.

Život na hradě

Ano. Každá třída má u vstupu do své třídy na dveřích nástěnku s erbem třídy, kde najdete přehled každodenních vycházek. U každého dne je uvedeno, kde děti ten den byly – zda na školní zahradě, terase, v parku, nebo na jiné akci mimo školku.

Cílem školy je chodit ven každý den, protože pobyt na čerstvém vzduchu je důležitý pro zdravý vývoj a pohodu dětí. Výjimku tvoří pouze saunovací den, kdy děti zůstávají ve třídě, aby po saunování nenastydly a měly klidový režim.

Pokud je velmi nepříznivé počasí nebo nevhodné oblečení dítěte, může být vycházka upravena nebo zkrácena – v takovém případě pedagog doplní do připraveného formuláře poznámku, z jakého důvodu se pobyt venku neuskutečnil.

Naše škola chodí s dětmi ven i při teplotách do -10 °C – délka pobytu se samozřejmě přizpůsobuje aktuálním podmínkám, věku dětí a jejich pohodlí.

Život na hradě

I když je zahrada školy na Podbělohorské menší, snažíme se dětem poskytnout co nejvíce kvalitního pohybu na čerstvém vzduchu. Velkou výhodou je přímý přístup do krásného parku Klamovka, který se nachází hned za zadní brankou školní zahrady. Tento prostor denně využíváme ke hrám, vycházkám i řízeným pohybovým činnostem.

Kromě toho má školka dvě zrekonstruované terasy, které jsou plně vybavené pro hry dětí – stavebnice, sportovní náčiní, výtvarný materiál nebo tematické koutky se zde obměňují podle aktuálního tématu.

Díky těmto možnostem si děti užívají venkovní činnosti naplno, a to i přesto, že samotná zahrada je menší. Věříme, že prostředí, které nabízí různé podněty, je pro děti důležité – a my se snažíme využít každou příležitost k tomu, aby děti měly kontakt s přírodou, možnost pohybu a prostor ke zkoumání světa kolem.

Zdraví a hygiena na hradě

Ano, po obědě mají všechny děti vyhrazený klidový režim – protože v předškolním věku je pro zdravý vývoj dítěte odpočinek velmi důležitý. Nejde jen o spánek, ale o možnost zklidnění a regenerace po dopoledních aktivitách.

Děti si lehnou na lehátka – nikdo je ke spánku nenutí. Dětem, které neusínají, nabízíme plyšáky, tiché hry nebo poslech pohádky, aby zároveň nerušily ostatní. Učí se tak respektu, klidu a ohleduplnosti.

Zkušenosti ukazují, že mladší děti spánek obvykle potřebují více, zatímco u předškoláků je doba odpočinku zkrácena na cca 45 minut.

Odpolední klid dává dětem čas zpracovat zážitky z dopoledne, odpočinout si a načerpat energii, aby si mohly užít i pestré odpolední aktivity. Je to chvilka, kdy tělo i mysl zpomalí – a to v dnešní uspěchané době opravdu potřebují.

Vzdělávání na hradě

Ano, musíte. Povinná školní docházka začíná počátkem školního roku, který následuje po dni, kdy dítě dovrší šestý rok. Zákonný zástupce má tedy povinnost dítě k zápisu do základní školy přivést – i když ví, že bude žádat o odklad školní docházky. Tuto povinnost upravuje:

§ 36 odst. 4 školského zákona (č. 561/2004 Sb.)
„Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce v kalendářním roce, ve kterém dítě dosáhne šestého roku věku.“

Zápis do ZŠ probíhá obvykle v dubnu a jeho účast je povinná.

Pokud se rodiče rozhodnou žádat o odklad, musí:

  1. Dítě k zápisu přivést.
  2. Požádat písemně o odklad školní docházky.
  3. Předložit dvě doporučení:
    • z pedagogicko-psychologické poradny
    • od dětského lékaře

Teprve na základě těchto dvou doporučení rozhodne ředitel základní školy o odkladu. To vyplývá z:

§ 37 školského zákona (č. 561/2004 Sb.)
„Není-li dítě po dovršení šestého roku tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé, odloží ředitel základní školy začátek povinné školní docházky o jeden školní rok… na základě žádosti zákonného zástupce a doporučení školského poradenského zařízení a odborného lékaře.“

Aby mohlo dítě zůstat v mateřské škole, je nutné, aby rodiče doložili škole rozhodnutí o udělení odkladu. Nestačí pouze doporučení z poradny – bez oficiálního rozhodnutí ZŠ nemůže dítě ve školce zůstat.

Na co nezapomenout:

  • I když víte, že dítě nebude nastupovat do 1. třídy, k zápisu jít musíte.
  • Odklad je potřeba vyřídit přes základní školu.
  • Pobyt dítěte v MŠ po 6. roce je legální pouze s doloženým odkladem.

Doporučujeme se dostavit k zápisu do spádové školy podle místa trvalého bydliště dítěte. Spádová škola je povinna vás k zápisu přijmout a rozhodnout.

Nadstandartní aktivity

Ano. Každý rok nabízíme pro děti širokou nabídku kroužků – ta se však může každý rok mírně lišit. Nabídka závisí na:

  • prostorových možnostech školky
  • časových možnostech dětí i pedagogů
  • nabídkách externích lektorů či agentur

Na začátku školního roku obdrží rodiče dotazník s nabídkou kroužků, kde se dozví:

  • název a obsah kroužku
  • den a čas konání
  • výši poplatku
  • jméno lektora

Poté, co rodiče vyjádří zájem, škola nabídku vyhodnotí a otevře pouze ty kroužky, které mají dostatek zájemců. Ty, které naplněny nejsou, se bohužel neotevřou. Kroužky probíhají pololetně, takže dítě se může přihlásit buď na celý školní rok, nebo jen na jedno z pololetí.

Obvyklá nabídka kroužků zahrnuje:

  • výtvarné činnosti
  • keramiku
  • sportovní hry a fotbal
  • zpívání
  • jógu
  • angličtinu s českým i rodilým mluvčím

Díky tomu si může každé dítě (a jeho rodiče) vybrat aktivitu, která ho opravdu baví a kterou zvládne.

Nadstandartní aktivity

V naší MŠ doporučujeme, aby se děti zapojovaly do kroužků až od věku 4 let – a to z několika důležitých důvodů:

  • Adaptace je priorita. Děti ve věku 3 let si většinou teprve zvykají na prostředí školy, učí se odpoutat od rodičů, navazují první sociální kontakty, objevují pravidelný režim. To je pro ně velmi náročné a kroužky by mohly tuto adaptaci narušovat.
  • Vědomý výběr. Děti do 4 let často ještě nemají vyhraněné zájmy. Výběr kroužku tak většinou určuje rodič – ale dítě nemusí být na zvolenou aktivitu připravené. Po čtvrtém roce věku už dokáže více spolupracovat, soustředit se, mít zájem, což je pro kroužek ideální.
  • Potřeba odpočinku. Mladší děti jsou po dopoledních činnostech často unavené – potřebují spíš klid, odpočinek, než strukturovaný program.
  • Dobrý začátek pro celoživotní zájem. Kroužky mají být pro děti radostí, ne povinností. Věk 4+ je skvělý pro to, aby si děti zkusily různé aktivity a samy poznaly, co je baví.

Vždy rodičům říkáme, že není kam spěchat – volný čas a hra je v předškolním věku stejně důležitá jako vedené aktivity.

Nadstandartní aktivity

Tato otázka je velmi častá – a naprosto pochopitelná. Rodiče by někdy rádi viděli kroužky už dopoledne. Ale existuje několik důležitých důvodů, proč u nás probíhají až v odpoledních hodinách:

  1. Respekt k hlavnímu vzdělávacímu programu.
    Dopolední čas je určen k realizaci hlavního vzdělávacího programu MŠ, který vychází z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Tento program musí být naplněn u všech dětí – a není možné jej narušovat komerčními (placenými) aktivitami. Tento princip zdůrazňuje i Česká školní inspekce.
  2. Dostupnost prostor a pedagogů.
    Odpoledne již dochází k postupnému slučování tříd, a uvolňují se prostory i personál. Můžeme tak využít speciální místnosti, např. keramiku nebo venkovní terasu – a především máme kroužky často vedené našimi kmenovými pedagogy, které děti znají a mají k nim důvěru.
  3. Nerušení vzdělávacích činností a plynulost dne.
    Dopoledne je potřeba zachovat soustředěný a strukturovaný režim. Kdyby děti odcházely z činností do kroužků, narušilo by to nejen jejich zapojení, ale i atmosféru ve třídě.
  4. Přirozený rytmus dítěte.
    Po obědě a krátkém odpočinku jsou děti znovu plné energie – a kroužky jsou vítaným zpestřením odpoledního programu. Děti se tak učí rozlišovat školkový režim a volnočasové aktivity, což se jim bude později hodit i ve škole.

Děkujeme rodičům za pochopení a podporu tohoto uspořádání. Věříme, že takto kroužky přinášejí dětem maximum radosti, podpory a smysluplného času.

Nadstandartní aktivity

V naší mateřské škole se snažíme plánovat co nejvíce akcí společně – tedy tak, aby se na obou pracovištích (hrad i zámeček) mohly děti účastnit stejných nebo velmi podobných aktivit. Ale v praxi může někdy nastat situace, kdy se programy jednotlivých tříd liší. Proč tomu tak je?

  • Některé akce jsou společné pro všechny třídy.
    Jde například o divadelní představení, saunování, návštěvu Mikuláše, karneval nebo vánoční dílny.
  • Jiné akce vznikají z iniciativy jednotlivých třídních učitelek.
    Každá třída má své vlastní tempo, své aktuální téma a projekt, kterému se věnuje – a právě na tyto projekty paní učitelky navazují menšími aktivitami nebo výlety. Děti tak mají možnost zažít něco jedinečného v rámci své skupiny.
  • Různý termín jedné akce může být technickou nutností.
    Například karneval se může konat v jiné dny kvůli nedostatku kostýmů v půjčovně – chceme, aby si každé dítě mohlo vybrat a užít si svůj kostým naplno.
Nadstandartní aktivity

Snažíme se, aby minimálně 90 % všech akcí bylo dostupných pro děti z obou pracovišť. Zámeček i hrad jsou rovnocennými součástmi naší školy – každé má své kouzlo a výhody.

Nicméně některé větší akce (např. školní jarmark, pečení perníčků, výstavy či společná setkání) se častěji konají na hradě, a to z praktických důvodů:

  • Hrad má výrazně větší technické zázemí.
    Je zde školní kuchyně, ve které můžeme péct, připravovat občerstvení nebo zázemí pro tvořivé dílny.
  • Jsou zde sklepy a sklady, kde máme uloženy pomůcky, kostýmy a materiály pro akce.
  • Přímo na budovu navazuje zahrada, hned vedle je i park Klamovka, který slouží jako další venkovní prostor pro program.

Přesto se vždy snažíme nabídnout na zámečku alternativní aktivitu, která odpovídá zaměření akce – byť v menší formě. Děti na obou pracovištích mají stejnou péči, pozornost a zážitky přizpůsobené jejich prostředí.

Děkujeme za pochopení a důvěru – děláme vše proto, aby každé dítě mělo z MŠ co nejvíc krásných vzpomínek!

Komunikace s rodiči
  • Nejlépe v době mezi 12:30 a 13:00, kdy jsou na třídě přítomné obě paní učitelky a mají prostor se s vámi domluvit.
  • Každá třída má vlastní telefonní číslo – dostanete ho na začátku školního roku.
  • Můžete volat, nebo poslat e-mail. SMS zprávy nevyužíváme.
Komunikace s rodiči

Lyfle je moderní bezpečná komunikační platforma, kterou vytvořila městská část Praha 5 pro snadnější spojení mezi školou a rodiči. Po registraci rodiče obdrží přístupové údaje a mohou si aplikaci stáhnout do mobilu nebo počítače.

Naše školka využívá Lyfle především pro rychlé sdělování aktuálních zpráv, zasílání fotografií z činností dětí a pořádání jednoduchých anket. Lyfle nám umožňuje být s vámi v kontaktu jednoduše, rychle a bezpečně.

Nadstandartní aktivity

Ano, naše škola disponuje bohatou zásobou dětských kostýmů, které jsme získali díky grantům a sponzorským darům od rodičů. Všechny kostýmy jsou přehledně uspořádány v katalogu na našich webových stránkách a označeny čísly.

Rodiče si mohou bezplatně zapůjčit vybraný kostým prostřednictvím pověřené osoby (informace vždy obdržíte aktuálně). Kostým je připraven k vyzvednutí do tří dnů.

Prosíme o vrácení kostýmu čistého a nepoškozeného, aby mohl udělat radost dalším dětem.

Nadstandartní aktivity

Ano, ve školce máme rozsáhlou knihovnu, kterou jsme budovali s pomocí rodičů a různých dotací. Obsahuje široký výběr titulů pro děti i rodiče.

Seznam knih naleznete na našem webu. I zde funguje jednoduchý systém – vyberete si knihu, nahlásíte její číslo pověřené osobě a kniha vám bude připravena.

Půjčování je bezplatné a knihy stačí vracet v pořádku a včas, aby si je mohli užít i ostatní.

Vzdělávání na hradě

Zdravé pískání je oblíbená aktivita, kterou jsme zařadili do školního vzdělávacího programu s cílem podpořit zdraví a správné dýchání dětí.

Každé dítě má svou vlastní flétničku s hygienickým obalem, o kterou pečují paní učitelky. Jednou až dvakrát týdně probíhá flétnové cvičení zaměřené nejen na první kroky ve hře na flétnu, ale především na správné dýchání do bříška, rytmus a jemné motorické dovednosti.

Hravou formou se tak děti seznamují s hudbou, pravidelností a ovládáním dechu.

Nadstandartní aktivity

Ano, obě naše mateřské školy mají infrasauny a pravidelně jednou týdně v chladnějších měsících (říjen–březen) probíhá saunování všech dětí. V tyto dny děti nechodí ven, aby se zamezilo nachlazení.

Saunování je součástí podpory zdravého životního stylu a má pozitivní vliv na imunitu, krevní oběh i celkovou pohodu. Infrasauny jsou šetrné a vhodné i pro malé děti – podporují regeneraci, uvolnění a posilují obranyschopnost organismu.

Vzdělávání na hradě

V rámci školního vzdělávacího programu nabízíme dětem pravidelně (1–2x týdně) nenásilnou formou seznamování s cizím jazykem.

Nejedná se o klasickou výuku, ale spíše o přirozené setkávání s jiným jazykem – prostřednictvím písniček, básniček a jednoduchých frází.

Cílem je vzbudit u dětí zájem o cizí jazyk (nejen angličtinu), rozvíjet pozitivní vztah ke komunikaci a přiblížit kulturní rozmanitost, kterou v naší multikulturní škole denně prožíváme.

V tomto věku děti vstřebávají jazyk velmi přirozeně – jako houba – a právě proto je toto období ideální pro první kontakty s cizím jazykem.

Komunikace s rodiči

Kontakty na jednotlivé třídy a pedagogy naleznete především na webových stránkách naší mateřské školy. Na hlavní stránce úplně dole najdete přehled s rozdělením pedagogů podle tříd.

Podrobnější informace včetně kontaktů a třídního zařazení pak najdete v sekci „O nás“.

Současně jsou tyto informace k dispozici také ve vstupních halách obou budov, kde jsou umístěny přehledné nástěnky ve skleněných vitrínách – tam najdete rozdělení pedagogů i telefonní čísla do tříd.

Komunikace s rodiči

Kontakty na jednotlivé třídy a pedagogy naleznete především na webových stránkách naší mateřské školy. Na hlavní stránce úplně dole najdete přehled s rozdělením pedagogů podle tříd.

Podrobnější informace včetně kontaktů a třídního zařazení pak najdete v sekci „O nás“.

Současně jsou tyto informace k dispozici také ve vstupních halách obou budov, kde jsou umístěny přehledné nástěnky ve skleněných vitrínách – tam najdete rozdělení pedagogů i telefonní čísla do tříd.

Komunikace s rodiči
  • Třídní učitelky komunikují s rodiči osobně při předávání dětí, telefonicky, emailem nebo prostřednictvím systému Lyfle.
  • Rodičovské schůzky se konají dle potřeby během školního roku.
  • Na nástěnkách jednotlivých tříd najdete také aktuální informace.
  • Ředitelka školy informuje o důležitých věcech emailem, při osobních schůzkách (po domluvě) a prostřednictvím aplikace Lyfle, zejména při důležitých či rychlých sděleních.
Hradní kuchyně

Jídelní lístek najdete:

  • Na webových stránkách mateřské školy v sekci jídelna,
  • Na vstupních dveřích školní jídelny.

Jídelní lístky se zveřejňují zpravidla s týdenním předstihem.

Hradní kuchyně

Naše školní kuchyně má personální i prostorová omezení.

  • Například na detašovaném pracovišti vaří pouze jeden kuchař, a připravovat více variant denně by nebylo možné z organizačních i finančních důvodů.
  • Dále bychom při vaření více druhů jídel nemohli efektivně plnit tzv. spotřební koš, tedy výživová pravidla pro dětské stravování.
  • Spotřebiče v kuchyni mají omezenou kapacitu.
  • Také dbáme na cenu obědů, aby zůstaly dostupné.
Hradní kuchyně

Školní jídelna se řídí:

  • Vyhláškou č. 107/2005 Sb. o školním stravování, která určuje výživové normy.
  • Dodržujeme tzv. spotřební koš, který zajišťuje vyváženou stravu.
  • Řídíme se také doporučeními výživových odborníků a terapeutů.
  • Snažíme se o pestrost, sezónní potraviny a zdravou výživu.
Hradní kuchyně

Ano, děti si mohou kdykoliv přidat. Pokud jim jídlo chutná, je jim umožněno si přidat podle potřeby.

Hradní kuchyně

Ne, děti nikdy do jídla nenutíme.

Vedeme je k ochutnávání hravou a nenásilnou formou – samy si nalévají polévku, mažou si pomazánky, servírují si ovoce.

Díky tomu jsou zvídavější a často samy zkusí něco, co by jinak odmítly. Vytváříme pozitivní vztah k jídlu bez nátlaku.

Pravidla hradu
  • Děti si nosí do školky vlastní lahvičky s nápojem z domova.
  • Pokud lahvičku zapomenou, mají na třídě svůj vlastní hrneček.
  • Na třídách je vždy k dispozici voda.
  • Během dne, a zvláště u jídla, nabízíme dětem různé nápoje – vodu, čaje, šťávy, mléko nebo ochucené nápoje.
  • Děti si mohou dolévat dle potřeby, a k pitnému režimu je vedeme přirozeně během celého dne.
Zdraví a hygiena na hradě

Ano, děti si ve školce čistí zuby každý den po obědě, a to od třídy Rarášků výše.

Každé dítě má vlastní kartáček a kelímek, uložený hygienicky v koupelně. Zubní pastu zajišťuje škola – všichni mají stejnou, abychom předešli dohadům o tom, která je nejvoňavější nebo nejsladší.

V nejmladších třídách (Bubáčci a Kulihrášci) se zoubky zatím nečistí – malé děti by si totiž zatím s větší pravděpodobností vyčistily hračky, obličej nebo zástěrku, jen ne pusinku.

Na zubní hygienu ale děti připravujeme – hrajeme si, povídáme si o zoubcích a postupně se k čištění přirozeně dostáváme.

Hradní kuchyně

Děti ve školce nedokrmujeme.

Snažíme se, aby si děti jídlo co nejvíce zvládly samy – vedeme je ke zdravé samostatnosti a zároveň jim vytváříme klidné a pohodové prostředí ke stolování.

U nejmenších dětí ve třídě Bubáčků paní učitelka někdy pomůže ke konci jídla, pokud dítě jí pomalu a jídlo by mu mezitím vystydlo. Ale nedochází k aktivnímu dokrmování – spíše jde o podporu, když je vidět, že dítě má o jídlo zájem, jen potřebuje trochu pomoci.

Zdraví a hygiena na hradě
  • Jídelní lístek: Najdete ho na webu školy v sekci jídelna a také na dveřích jídelny.
  • Děti si nemohou vybírat z více jídel: Kvůli provozním a výživovým pravidlům.
  • Vaření: Podle vyhlášky č. 107/2005 Sb. a tzv. spotřebního koše.
  • Přidávání jídla: Ano, pokud dítě chce, může si přidat.
  • Děti nejsou do jídla nuceny: Vedeme je k ochutnávání hravou formou.
  • Pitný režim: Voda je vždy k dispozici, děti mají lahvičky a hrnečky.
  • Čištění zubů: Denně po obědě od třídy Rarášků výše.
  • Dokrmuje se? Ne, pouze minimální pomoc u nejmenších dětí.
  • Dítě nemůže mít pleny: Školka není uzpůsobena k přebalování.
Zdraví a hygiena na hradě

Ve škole nemohou mít děti plenky, děti s plenkami nepřijímáme.

Děti jsou již ve věku, kdy je očekávána základní hygienická samostatnost.

Školní zařízení není přizpůsobené k pravidelnému přebalování – nemáme přebalovací pulty ani personální kapacitu na časté zvedání a přebalování větších dětí.

Věříme, že dítě by při nástupu do školy mělo být připravené na pobyt bez plenek – i pro jeho vlastní pohodlí, sebevědomí a začlenění do kolektivu.

Zdraví a hygiena na hradě

Nemusí.

Chápeme, že některé děti teprve vše objevují. Snažíme se jim pomoci s nácvikem smrkání – paní učitelky jim trpělivě ukazují, jak na to, používáme i hry a básničky.

Ale pokud rodiče začnou se smrkáním včas i doma, bude to pro děti velká výhoda a přechod do školky pro ně snazší.

Život na hradě

Ne, nemusí.

V třídách malých dětí (např. Bubáčci) se teprve učíme, jak se oblékat. Paní učitelky dětem pomáhají, ukazují, povzbuzují – postupně vedeme děti k větší samostatnosti, aby ke konci školního roku zvládly oblečení samoobslužně.

Prosíme rodiče, aby vybírali pro děti oblečení, které:

  • se snadno obléká i svléká (bez složitého zapínání, těžkých šněrování nebo několika vrstev),
  • pomáhá dítěti zažít pocit úspěchu – když se zvládne samo obléknout, roste mu sebevědomí i chuť se zlepšovat.

Při odchodu domů prosíme rodiče, aby s oblékáním počítali s časem navíc a umožnili dítěti dokončit oblékání samo – s podporou a trpělivostí.

Zdraví a hygiena na hradě

Ano. U malých dětí paní učitelky pomáhají po vykonání potřeby, aby dítě odešlo z toalety čisté a spokojené.

Naší prioritou je pohodlí a hygienický komfort každého dítěte – pomáháme včas, jemně a s respektem k soukromí a důstojnosti dítěte.

Starší děti se postupně učí samostatnosti i v této oblasti, ale pokud potřebují pomoc, vždy se jí dočkají.

Život na hradě

Pokud dítě říká, že nechce do školky, není to nic výjimečného. Tyto situace se objevují často i u dětí, které jinak školku milují. Může jít o přechodnou fázi, momentální náladu, ale někdy také o hlubší potřebu dítěte, kterou je potřeba zachytit a porozumět jí.

Co doporučujeme rodičům?

  • Zachovejte klid.
    Vaše jistota je pro dítě oporou. Pokud vidí, že jste pevní, laskaví a důvěřujete školce, snáze se na vás naladí.
  • Nepřesvědčujte přehnaně.
    Někdy méně znamená více. Dlouhé vysvětlování často jen prodlužuje nejistotu. Místo toho můžete klidně a mile říct:
    „Vím, že se ti dnes nechce, ale ve školce je to bezpečné místo a já vím, že to zvládneš.“
  • Ptejte se a naslouchejte.
    Pokud odmítání trvá delší dobu, je dobré zjistit, co za tím stojí. Může jít o únavu, nové prostředí, ale i drobné konflikty mezi dětmi nebo nepohodlí z ranního spěchu. Dítě vám může něco sdělovat nepřímo.
  • Spolupracujte s paní učitelkou.
    Pedagogové ve školce mají s podobnými situacemi zkušenosti a mohou nabídnout konkrétní rady nebo pohled z druhé strany. Někdy je dítě ve školce naprosto v pohodě – a smutek z rána rychle odezní.
  • Držte se rituálů a důslednosti.
    Pravidelný režim, jasné ranní rituály a rychlé loučení pomáhají dětem v orientaci a snižují nejistotu. Děti potřebují vědět, co je čeká.

A především: buďte trpěliví. Dítě potřebuje čas. Někdy více, jindy méně.

Každé zvládnuté ráno, každé úsměvné odpoledne po školce – to vše posiluje jeho důvěru, že školka je místo, kam patří.

Zdraví a hygiena na hradě

Obecně léky ve školce nepodáváme.

Paní učitelky nejsou zdravotníci, a proto nemohou zodpovědně podávat léky běžně nemocným dětem – např. při nachlazení, teplotách, zánětech nebo jiných onemocněních.

Výjimku tvoří pouze děti s chronickým onemocněním, u nichž je pravidelné podávání léků nezbytnou součástí denního režimu – např. u cukrovky, astmatu nebo závažných alergií.

V takovém případě je nutné:

  • vyplnit speciální formulář, který je k dispozici u vedení školy,
  • doložit doporučení a přesné pokyny od lékaře (včetně dávkování, způsobu podání, skladování léku apod.),
  • a také dohodnout se s vedením školy a pedagogy, zda a jak je možné podávání léku zajistit.

Zda bude možné léky ve školce podávat, závisí i na konkrétních okolnostech a možnostech školy. Vždy se snažíme najít bezpečné a lidské řešení, ale prioritou je zdraví všech dětí a bezpečnost při zacházení s léky.

Život na hradě

Adaptace je u nás citlivý a důležitý proces, kterému věnujeme zvláštní pozornost.

Chceme, aby nástup do školky byl pro děti i jejich rodiče co nejklidnější a nejpřirozenější.

  1. Nejprve v červnu probíhá třídní schůzka s ředitelkou školy, kde rodiče získají všechny důležité informace, seznámí se se školou a mohou se ptát na vše, co je zajímá.
  2. Následují čtyři adaptační odpoledne – rodiče s dětmi mohou docházet do školky, pohrát si, poznat prostředí, pedagogy i spolužáky. Tato setkání pomáhají dětem zbavit se obav a zvykat si na školu postupně, bez stresu a nátlaku. Rodiče zároveň získají pocit jistoty, že své dítě svěřují do dobrých rukou.
  3. Od září už probíhá adaptace bez přítomnosti rodičů. Děti docházejí do školky postupně – první dny bývají kratší, podle individuální potřeby se délka pobytu prodlužuje. Dáváme rodičům doporučení a oporu, jak s dítětem citlivě zvládnout odloučení, aby si školku oblíbilo a chodilo rádo.

Na našem webu najdete speciální stránku s adaptačním programem, kde jsou přehledně uvedeny kroky, doporučení i praktické tipy.

Cílem je jedno: spokojené dítě, které se cítí bezpečně.

Život na hradě

Pláč při nástupu do školy je naprosto normální. Pro dítě je to velká změna – nové prostředí, nové tváře, odloučení od rodičů.

S paní učitelkami máme zkušenost a porozumění, víme, jak dětem pomoci přejít do nové situace jemně a s respektem.

Důležité je:

  • dodržovat krátké a jasné loučení (dlouhé rozlučky pláč často prodlužují),
  • zachovat klid a důvěru – dítě citlivě vnímá emoce rodiče,
  • vytrvat – většina dětí si na školku zvykne během několika dnů až týdnů.

Paní učitelky vám po ranním rozloučení rády dají zpětnou vazbu – mnohdy dítě přestane plakat během několika minut a hned se zapojí do hry.

Spolu to zvládneme – a z plačícího medvídka se brzy stane veselý kamarád.

Zdraví a hygiena na hradě

Ano, rodič má povinnost nahlásit škole výskyt infekčního onemocnění u svého dítěte. Pomáháte tím chránit ostatní děti, ale i personál školky – například paní učitelky či těhotné maminky.

Zdraví a hygiena na hradě

Ano, vždy budete informováni emailem. Současně se na dveřích vaší třídy objeví oznámení o výskytu konkrétního onemocnění. Paní učitelky k tomu často přidají i plakátek s informacemi o nemoci, abyste se mohli lépe zorientovat.

Život na hradě

Denní režim je sestaven tak, aby se střídaly klidové a aktivní činnosti a odpovídal věkovým potřebám dětí:

  • 6:30–8:30 – Příchod dětí a volná hra dle zájmu. Děti si vybírají hračky i kamarády, paní učitelka pozoruje, podporuje a pomáhá navazovat vztahy.
  • 8:30–8:45 – Ranní rozcvička, rozproudění těla i dobré nálady.
  • 8:45–9:15 – Svačina
  • 9:15–10:00 – Řízená činnost – tematická výchovně-vzdělávací aktivita (výtvarná, pohybová, hudební, jazyková).
  • 10:00–12:00 – Pobyt venku – na zahradě, v lese, na hřišti.
  • 12:00–13:00 – Oběd
  • 13:00–14:00 – Odpočinek na lehátku – děti nespí povinně, ale mají možnost relaxace s pohádkou, klidovou hudbou nebo knížkou.
  • 14:00–14:30 – Odpolední svačina
  • 14:30–17:00 – Volná hra a odpolední činnosti, včetně nadstandardních kroužků (angličtina, flétna, jóga apod.).
Bezpečnost

Mateřská škola je chráněna čipovým vstupním systémem, který zajišťuje bezpečnost dětí. Rodiče mají čip, který je pustí do budovy v určených časech:

  • Ráno: 6:30–8:00
  • Poledne: 12:30–13:00
  • Odpoledne: 15:00–17:00

Tento systém zamezuje vstupu nepovolaným osobám a zároveň odlehčuje pedagogům – nemusejí běhat k videotelefonu a mohou se věnovat dětem. Pokud rodič čip zapomene, je možné zazvonit na videotelefon jako dříve.

Bezpečnost

Naše mateřská škola je zabezpečena hned několika způsoby:

  • Čipový systém: Vstup do budovy je umožněn pouze rodičům a zaměstnancům pomocí čipu.
  • Videotelefon: Cizí osoby mohou vstoupit pouze po zazvonění na videotelefon. Paní učitelky mají přehled o tom, kdo do školky vstupuje.
  • Plot a bezpečnostní brány: Celý areál školky je oplocen. Přední brána má výsuvnou zajištěnou kličku, kterou dítě samo neotevře.
  • Zahrada: Během pobytu venku jsou děti pod dohledem učitelek, které monitorují celou plochu zahrady. Některé části jsou navíc zajištěny brankami.
  • Dohled provozních zaměstnanců: V době příchodu a odchodu dětí dohlížejí na vstupy do budovy také provozní zaměstnanci.
Pravidla hradu

Ne, nemusíte.

Děti, které byly již jednou přijaty k předškolnímu vzdělávání v řádném zápisu, zůstávají ve škole po celou dobu předškolní docházky a není třeba chodit znovu k zápisu.

Rodiče pouze mají povinnost hlásit škole důležité změny, jako je změna adresy, telefonního kontaktu nebo zdravotní pojišťovny.

Tyto změny ale nemají žádný vliv na to, zda dítě zůstane ve školce.

Pravidla hradu

Ano, musíte.

Předškolní docházka je povinná, a proto je třeba vždy dopředu požádat o uvolnění dítěte.

Na webových stránkách školy je k dispozici formulář žádosti o uvolnění, který rodič vyplní a odevzdá ředitelce školy alespoň 3 dny před plánovanou nepřítomností dítěte.

Škola pak na základě této žádosti dítě z předškolní docházky uvolní.